آینده پژوهی صنعت ورزش: آدیداس غول تکنولوژی در ورزش!

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 07 مهر، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: مریم پور انصاری

آینده پژوهی صنعت ورزش: آدیداس غول تکنولوژی در ورزش!

 

آدیداس(adidas) دیگر غول صنعت ورزش نیست. آینده پژوهی صنعت ورزش، این برند اسپرت را به یک شرکت دیجیتال تبدیل کرده‌است. برای ورزشکاران حرفه‌ای، حتی یک میکرو ثانیه یا یک میلی‌متر مکعب هم مقادیر ارزشمندی است، طراحی جدید آدیداس این نیاز را درک کرده‌است و به آنها کمک می‌کند ثانیه‌ها را بشمارند.
موفقیت آدیداس تنها بر اساس تصویر برند یا کمپین‌های تبلیغاتی و پوشش رسانه‌ای نیست. آدیداس موفقیت خود را مدیون آینده‌پژوهی و تکنولوژی است.

 

آزمایشگاه آینده پژوهی صنعت ورزش در آدیداس

 

آزمایشگاه تحقیق و توسعه آدیداس

 

آدیداس به ورزش و سلامتی اهمیت می‌دهد. هدف از ایجاد آزمایشگاه آینده‌پژوهی که توسط بخش تحقیق و توسعه (R&D) آدیداس افتتاح شده‌است، استفاده از تکنولوژی برای ساخت محصولات ورزشی با کیفیت و قابلیت‌های عجیب آن است. تکنولوژی‌هایی که در آینده نه چندان دور، توجه ورزشکاران و حتی دوست‌داران سبک اسپرت را به خود جلب خواهدکرد.

این مرکز در شهر هرتسوگن‌آوراخ آلمان، محل اصلی کارخانه آدیداس احداث شده‌است و از سال 2010 تاکنون مشغول آزمایش بر روی ایده‌های دیجیتالی و به کارگیری تکنولوژی در محصولات ورزشی است. آدیداس تصمیم دارد با در نظر گرفتن آینده پژوهی در ورزش، تکنولوژی‌های جدیدی را به جهان اسپرت و صنعت ورزش وارد کند.

آزمایشگاه آدیداس پر از ربات‌های پیشرفته، اسکنرهای سه‌بعدی و ابزارهای تکنولوژیک است. آدیداس هرروز با تجزیه و تحلیل کوچک‌ترین حرکات بدن تا سخت‌ترین تکنیک‌های ورزشی به نتایج جدیدی دست پیدا می‌کند. نتایجی که دنیای اسپرت را با تحول روبرو می‌کند و باعث بالا رفتن سطح دقت و سلامت ورزشکاران می‎شود.

 

تحقیق و توسعه، راز موفقیت آدیداس

 

محصولات تکنولوژیکی آدیداس

 

آدیداس با سرمایه گذاری روزافزون خود در زمینه تحقیق و توسعه صنعت ورزش، عملاً به یک شرکت تکنولوژی تبدیل شده است. کفش، تیشرت و دیگر محصولات آدیداس در حال حاضر کاملا دیجیتالی و برگرفته از دانش روز هستند. در حقیقت شما هنگام خرید یک تیشرت آدیداس، محصولی بسیار ارزشمندتر از یک لباس می‌خرید.

طبق آمار منتشر شده، هزینه‌های تحقیق و توسعه آدیداس از حدود 100 میلیون یورو در سال 2010 به  183 میلیون یورو در سال 2017 رسیده و در این سه سال نیز رو به افزایش بوده‌است.

علاوه بر سرمایه گذاری در تکنولوژی‌های نوین، آدیداس همچنان مشغول افزایش نیروهای خود در بخش تحقیق و توسعه است.

 

به‌کارگیری تکنولوژی در صنعت ورزش، آدیداس پیشگام ورزش مدرن

 

تکنولوژی ساخت کفش در آدیداس

 

بد نیست در این بخش نگاهی به محصولات تکنولوژیک آدیداس در صنعت ورزش بیاندازیم:

کفش آدیپرن آدیداس(Adiprene): آدیپرن ماده‌ای است که در پاشنه‌ی برخی کفش‌های آدیداس یافت می‌شود. این ماده شدت ضربه را کاهش داده و از مفاصل پا محافظت می‌کند. علاوه بر این، خستگی ناشی از دویدن و تمرینات ورزشی طولانی نیز با به کارگیری این محصول در پاشنه کفش کمتر می‌شود.

کفش بوست آدیداس (Boost): در ساخت کفش بوست آدیداس از مواد ترموپلاستیک یورتان استفاده شده است. این ماده باعث می‌شود پای شما در کفش احساس سبکی و راحتی داشته باشد.

کفش تورشن (Torsion System): یک لایه از مواد که بین کف داخلی و خارجی کفش قرار می‌گیرند. وظیفه این مواد کاهش اثر ضربه است. در حقیقت این ماده مانند ضربه گیر عمل می‌کند و فشار وارد به پا را کاهش می‌دهد.

فرمولاسیون آدیداس: آدیداس در محصولات خود از ترکیبات سازگار با الگوهای حرکتی ورزشکاران استفاده می‌کند.

آدی ویر (Adiwear): آدی ویر از لاستیک طبیعی ساخته شده و در قسمت زیرین کفش اورجینال آدیداس به کار می‌رود. این تکنولوژی از لیز خوردن ورزشکاران جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود کتونی آدیداس استحکام فوق العاده‌ای پیدا کند. علاوه بر این اگر دنبال یک  کفش اسپرت ماندگار می‌گردید باید گفت کفش  آدی ویر بهترین انتخاب است.

کف لاستیکی (blown rubber): در قسمت کفی کفش آدیداس از یک مدل لاستیک سبک با تزریق هوای فشرده استفاده می‌شود. این ساختار باعث می‌شود تا پای ورزشکار در این کفش‌ها احساس راحتی فوق العاده‌ای داشته‌باشد.

کفش بونس آدیداس: در کفش‌های آدیداس بونس، از یک تکنولوژی منحصر به فرد استفاده شده است. در تکنولوژی بونس، لایه‌ی میانی کفش، طراحی الاستیک دارد. این تکنولوژی باعث بهبود دویدن و عملکرد ورزشی می‌شود.

کفش کلیماکول آدیداس: هنگام ورزش کردن و دودیدن پاهایتان داغ می‌شود؟ تکنولوژی علیه گرما دست‌به‌کار شده است. کفش آدیداس کلیماکول از مواد مقاوم در برابر گرما ساخته شده است، که ورزشکاران را تا پایان تمرین خنک نگه می‌دارد.

البته این فقط یک بخش کوچک از تکنولوژی‌های آدیداس است. این شرکت برای راحتی بیشتر، دوام و مقاومت کفش در برابر گرما و سرما، تکنولوژی‌های پیشگامانه‌ای ارائه داده است که در این بخش برای پرداختن به همه‌ی آن‌ها فرصت نیست.

انتشار کفش Boost آدیداس این کمپانی را به رهبر تکنولوژی بالشتک سازی کفش در جهان تبدیل کرد. بااین‌وجود آدیداس همچنان به ارائه ایده‌های خلاقانه و آینده پژوهی در صنعت ورزش ادامه می‌دهد. تمرکز آدیداس همیشه بر افزایش عملکرد محصول است نه صرفآ ظاهر زیبای آن! این باعث می‌شود که محصول نهایی برای ورزشکاران کاربردی باشد.

معرفی کتاب آینده کسب و کار:

این کتاب مجموعه‌ای از دیدگاه‌ها و تحقیقات ۶۰ آینده پژوه برجسته جهانی در مورد تحولات پرشتاب دنیا است. روهیت تلوار (Rohit Talwar) ویراستار ارشد این کتاب در سال ۲۰۱۵ تصمیم می‌گیرد که با همکاری سایر آینده پژوهان دنیا ایده‌ها و تحلیل‌های خود و دیگر آینده پژوهان را در مورد آینده و در حوزه‌های مختلفی مثل کسب‌وکار، کشاورزی، هوش مصنوعی، اقتصاد، سیاست و… بررسی و منتشر کند.

 

موفقیت تکنولوژی آدیداس در جام جهانی

 

آدیداس در جام جهانی

 

آدیداس در حالی به سرمایه گذاری در ورزش‌هایی مانند بسکتبال ادامه می‌دهد، که سلطنت دنیای فوتبال را به دست گرفته است. آدیداس نه تنها با بازیکنان فوتبال بلکه با تیم‌های فوتبال نیز روابط نزدیک برقرار کرده‌است.

استفاده از توپ آدیداس در جام جهانی

جام جهانی روسیه را می‌توان مانند زمین فوتبالی برای درخشش تکنولوژی آدیداس دانست. توپ‌های آدیداس در  آخرین جام جهانی دنیا، روی زمین فوتبال می‌چرخید و جلوه‌ی تکنولوژی در دنیای ورزش را به همه نشان می‌داد.

آدیداس با انحصار کامل جام جهانی به وسیله تکنولوژی توانست رقبا را پشت سر بگذارد. البته دست‌یابی به این موفقیت چندان ساده نبود. آدیداس در جام جهانی قبلی نیز ایده‌های تکنولوژیک زیادی را به صنعت ورزش ارائه داده بود. در حقیقت این کمپانی با به کارگیری آینده پژوهی در صنعت ورزش و درنظر گرفتن پیشرفت‌های تکنولوژی به تدریج توانست جهان ورزش را به انحصار خود درآورد.

برای مثال آدیداس در جام جهانی 2018 توپ تلسار 18 و تلستار مچتا را به دنیای ورزش ارائه داد. سطح این توپ‌ها کاملا صاف بود. هیچ زیری و اصطکاکی در سطح آن‌ها وجود نداشت. این یعنی سرعت توپ پس از ضربه زدن کم نمی‌شد. مهم نبود توپ چه مسافتی را تا رسیدن به دروازه طی می‌کند، توپ با همان سرعت اولیه به سمت دروازه‌بان حرکت می‌کرد. به همین دلیل از این توپ در جام جهانی به عنوان کابوس دروازه‌بان‌ها یاد شده‌است.

رقابت برندهای معروف اسپرت در بازار تکنولوژی

 

تکنولوژی نایکی

 

پوما، نایک و آمبرو از رقیب‌های سرسخت آدیداس در بازار تکنولوژی هستند. شاید در جام جهانی اخیر سایر برندها دربرابر آدیداس در رده دوم ایستاده بودند اما در سایر عرصه‌ها، این رقابت بسیار نزدیک و تنگاتنگ است.

به عنوان مثال نایک مدت زیادی است که در بسکتبال حضور پررنگی دارد. نایکی به عنوان بزرگترین مارک کفش بسکتبال، این روزها به عنوان نمادی برای بستکبال استفاده می‌شود. بد نیست نگاهی به پیشرفت‌های نایک و پوما در تکنولوژی داشته باشیم:

تکنولوژی‌های نایکی در صنعت ورزش

 

تکنولوژی‌های جدید نایکی در صنعت ورزش

 

نایک و  سایر رقبای آدیداس، مانند این برند مشتاق استفاده از تحقیق و توسعه و آینده پژوهی برای برتری در صنعت ورزش هستند.

پیشرفت‌های اخیر نایک شامل موارد زیر است:

نایک ری اکت(Nike React):بالشتک انعطاف‌پذیر و درعین‌حال نرم که در کفش های اسپرت نایکی به کار می‌رود.

نایک زوم ایکس(ZoomX): در این تکنولوژی با فشار پا به کفش، انرژی بیشتری برای هدایت ورزشکار به سمت پا بازمی‌گردد.

نایک ایر(Nike Air): زیره کفش در این تکنولوژی با هوای تحت فشار ساخته شده‌است. این سیستم علاوه بر گرفتن اثر ضربه، انرژی حرکتی را تامین می‌کند.

تکنولوژی‌های پوما در صنعت ورزش

 

تکنولوژی‌های مدرن پوما

 

پوما نیز آینده پژوهی در ورزش را به عنوان یک عنصر اساسی برای پیشرفت پذیرفته‌است. پوما حرکت با تکنولوژی را لازمه موفقیت در آینده صنعت ورزش می‌داند. به همین دلیل تکنولوژی را به بخش اصلی فعالیت‌هایش تبدیل کرده‌است.

در ابتدا بد نیست نگاهی به ایده‌های تاریخی و منحصر به فرد پوما در تکنولوژی داشته باشیم:

اما پوما هرگز  از خلاقیت در صنعت ورزش دست نکشید. این برند همچنان با قدرت تمام در بازار تکنولوژی پیش می‌رود. تکنولوژی‌های مدرن پوما عبارتند از:

ژاکت Evo TRG پوما: این محصول به تعادل دمای بدن کمک می‌کند. تکنولوژی به کار رفته در این ژاکت از گرمای بدن ورزشکاران به عنوان یک انرژی برای سیستم خنک کننده موجود در ژاکت استفاده می‌کند. در حقیقت بدن شما با ورزشکار با این ژاکت همیشه دمای متعادلی دارد.

کفش نت فیت پوما(NetFit): این کفش به گونه‌ای طراحی شده است که شما می‌توانید بند کفش را از هرجایی که بخواهید رد کنید. این تکنولوژی  همان‌طور که از نام کفش پیداست، باعث فیت شدن کفش با پای ورزشکار می‌شود. طبیعی است که با پوشیدن نت فیت کیفیت ضربه‌ها بهتر می‌شود چرا که درگیری پا با توپ بیشتر است.

کفش جامینگ پوما( Jamming): راحتی و سبکی این کفش، احساسی شبیه دویدن روی ماسه‌های نرم ساحل را درون شما زنده می‌کند.

 

منبع

 

جمع بندی:

اگرچه آدیداس در سال‌های اخیر بخاطر اهمیت دادن به تکنولوژی مورد توجه است، اما باید گفت آدیداس در دنیای تکنولوژی ورزشی تنها نیست. شاید تعهد بی وقفه این برند در زمینه آینده پژوهی صنعت ورزش، نوآوری در صنعت ورزش و تحقیق و توسعه، محصولات جدیدی را به دنیا ارائه داده باشد، اما الهام بخش رقبا نیز بوده است. زندگی حرفه‌ای ورزشکاران در سال‌های آینده به لطف تکنولوژی پیشرفت‌های چشمگیری خواهدداشت. در حقیقت تکنولوژی به پله‌ی صعود شرکت‌های تولید کننده کالای ورزشی تبدیل شده است. برندهای مطرحی که به دنبال پیشرفت و رشد همگام با زمان هستند.

سوالات متداول

شرکت آدیداس یک آزمایشگاه آینده پژوهی پیشرفته برای تحقیق و توسعه راه اندازی کرده است که هرو روز با اسکنرهای سه بعدی روی حرکات بدن تجزیه و تحلیل انجام می‌دهند و بابکارگیری تکنولوژی‌های جدید، دنیای ورزش را متحول می‌کنند.

کفش بوست آدیداس (Boost)، کفش تورشن (Torsion System)، آدی ویر (Adiwear)، کف لاستیکی (blown rubber)، کفش بونس آدیداس، کفش کلیماکول آدیداس

نایک ری اکت (Nike React): بالشتک انعطاف‌پذیر و نرم که در زیره کفش های اسپرت نایکی به کار می‌رود. نایک زوم ایکس (ZoomX): در این تکنولوژی با فشار پا به کفش، انرژی بیشتری برای هدایت ورزشکار به سمت پا بازمی‌گردد. نایک ایر(Nike Air): زیره کفش در این تکنولوژی با هوای تحت فشار ساخته شده‌است. این سیستم اثر ضربه را گرفته، انرژی حرکتی را تامین می‌کند.

نایک، پوما و آمبرو رقابت نزدیکی با آدیداس دارند.

آدیداس در محصولات خود از بصورت تخصصی از ترکیبات سازگار با الگوهای حرکتی ورزشکاران استفاده می‌کند.

برچسب ها:

مریم پور انصاری

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات