آینده صنعت خودرو | خودروهای آینده چگونه خواهند بود؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 17 آذر، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: عظیم ربیع زاده

آینده صنعت خودرو | خودروهای آینده چگونه خواهند بود؟

 

دنیا در حال پیشرفت است و آینده صنعت خودرو نیز در حال تحول است. حوزه صنعت خودرو هر بار با ارائه خودروهایی با امکانات فوق العاده و ویژگی‌های جدید مردم را مبهوت می‌کند. اگرچه با قیمت گزاف این محصولات تکنولوژی، استفاده از آن برای همه میسر نیست، اما طولی نمی‌کشد که دیگر خبری از ماشین‌های قدیمی نخواهد بود و تکنولوژی با ارائه محصولات سریع و حمل ونقل آسان برای خود جایگاهی پیدا کند. نسل بعدی صنعت خودرو استفاده از ماشین‌های الکترونیکی و خود مختار خواهد بود. سوالی که در این جا به وجود می آید، چه کسی این کار را انجام می‌دهد آیا قوانینی برای محصولات خود مختار وجود دارد؟ در حال حاضر اگر اتومبیل خودرانی به اتومبیلی که شخصی آن را هدایت می‌کند برخورد کند، طبیعتا شخص راننده ادعا می‌کند که اتومبیل خودران از کنترل خارج شده و مشکل فنی در آن به وجود آمده است. آیا فکر می‌کنید با استناد به این ادعا می‌توان مشخص کرد چه کسی مقصر است؟ برای چنین مواردی کشور ها باید راه حلی اساسی اتخاد کنند، برای همین یکی از راه حل‌های ارائه شده در اکثر ایالت‌ها این است که مسیر خودروهای خودران با خودروهایی که افراد آن‌ها را هدایت می‌کنند جدا باشد.

 

خودروهای آینده به چه صورت خواهند بود؟

 

آینده صنعت خودرو - عظیم مدیا

 

ماشین‌های امروزی با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند. از دغدغه‌های مهم در این موضوع کاهش سوخت‌های فسیلی در جهان است که علاوه بر دشواری دسترسی به آن استفاده از آن نیز آلودگی محیط زیست را به همراه دارد. اگرچه چند سالی است که ماشین‌های الکتریکی تولید شده‌اند، اما با کاهش منابع اولیه تولید باتری‌های لیتیومی در این قسمت، به راه حل دیگری برای حمل و نقل آسان و سریع نیاز داریم. خودروسازان که در فضای رقابتیِ سنگین خواهان ارائه بهترین و با کیفیت‌ترین محصول به مردم هستند تلاش می‌کنند تا با استفاده از موادی مانند روغن خوراکی، گرافن و حتی هیدروژن منبع انرژی آینده صنعت خودرو را تامین کنند.

استفاده از ماشین‌های الکتریکی ایده خوبی برای نسل جدید خودروهای آینده و جایگزینی آن به جای اتومبیل‌های با مصرف سوخت فسیلی بود اما باید توجه داشته باشید که اولا ساخت این اتومبیل‌ها سختی و مسائل مربوط به خود را دارد، ثانیا استفاده از باتری‌های یونی، تامین انرژی باتری‌های بزرگ، تولید کنندگان را با مشکل دخایر مواد اولیه رو به رو کرده است. لیتیوم و کبالت جز عناصراصلی مواد به کار رفته در تولید باتری ماشین‌های الکتریکی می‌باشند، که دسترسی به این ذخایر، مورد نیاز صنعت پرسود ماشین‌های الکتریکی چندان آسان نمی‌باشد. کبالت جز مواد نایاب و خطرناک محسوب می‌شود که دسترسی به آن برای تولید ماشین‌های انبوه دشوار است.

 

رانندگی درون شهری خودروهای خودران در آینده چگونه خواهد بود؟

 

رانندگی درون شهری خودروهای خودران در آینده چگونه خواهد بود؟

 

تا به حال به این فکر کرده اید که آیا داشتن ماشین در شهرهای بزرگ منطقی است؟ مطمئنا پاسخ شما نه می‌باشد با توجه به محدودیت مکانی برای پارک ماشین‌ها خصوصا در شهر های بزرگ یا باید یک پارکینگ بزرگ داشته باشید یا جایی برای خودروی خود پیدا کنید. مشکلات ترافیک و صرف زمان امری انکار ناپذیر است. اما با پیدایش ماشین‌های پرنده که دیگر آسمان را نیز جرئی از فضای تردد می‌کند می‌توان به سرعت حمل و نقل راحتی را تجربه کرد.

طبیعتا همه در طول زندگی خود زمانی که در ترافیک گیر کرده اند یا دیرشان شده به خودروی پرنده فکر کرده اند، چیزی که دیگر رویا نیست و با تلاش شرکت‌های تولید کننده تکنولوژی به واقعیت تبدیل شده است. خودروها در آینده سبک جدیدی پیدا خواهند کرد، نسل جدید اتومبیل های خودران امکان دارد فضای آسمان را جز محدوده خود و مانند زمین جاده مخصوص رفت و آمد کنند.

شرکت اسکای درایو اولین ماشین پرنده را رونمایی کرده است که قابلیت‌های خاص خود را دارد، البته خبری از قابلیت خودران بودن در این محصول نبود، اما می‌توان پیدایش چنین محصولاتی را زیربنای پیدایش خودروهای خودران پرنده دانست. باتوجه به اعلام کمپانی سازنده، این ماشین پرنده تا سال 2023 اگر امکان تولید انبوه پیدا کند به عنوان تاکسی‌های هوایی استفاده می‌شود و بعید نیست برای استفاده عموم با اعمال شرایط و قوانینی قابل استفاده باشد باید ببینیم شرکت‌های تکنولوژی اتومبیل چه راه حلی برای این حوزه پیاده خواهند کرد.

 

آینده صنعت خودرو با خودرو‌های خودران

 

خودرو‌های خودران

 

دنیا در حال پیشرفت است و تکنولوژی راهی برای تسهیل کارهای انسان می‌باشد. ماشین‌هایی که به صورت اتوماتیک رانندگی می‌کنند بین مردم در حال محبوب شدن هستند و تقاضا می‌شوند این نوع ماشین‌ها راننده شخصی انسان‌ها نیز محسوب شده و کاملا خودمختار هستند. اگر بخواهیم کارکرد و مفهوم خودروهای خودران را توضیح دهیم باید بگوییم این اتومبیل‌ها از تجهیزات و امکانات متعددی برخوردارند که اصلی ترین آن سیستم تشخیص موانع و هدایت خودرو است. این قسمت ها از امکانات دقیق و حساسی ساخته شده اند، مانند دوربین فیلم برداری برای تشخیص مسیر و رادار های لیزری که برای بررسی محیط کاربرد دارند.

شرکت‌های تکنولوژی، خودروهای آینده را تا سال 2035 خودران و بصورت اتوماتیک پیش بینی می‌کنند.امروزه نیز توسعه و استفاده از این ماشین‌ها در دست آزمایش است و برخی امکانات مانند رمز هوشمند، تشخیص عابران پیاده، تشخیص تابلو‌های ایمنی، حفظ خودرو در بین خطوط، پارک خودکار، بررسی وضعیت سلامت راننده وسرنشینان، هدایت در ترافیک و .... امکانات جالب و کاربردی، درمرحله تست می باشد.

اگر دوست دارید در مورد اولین ماشین‌های هوشمند بدانید، مقاله تاریخچه ماشین های هوشمند را از دست ندهید!

 

آینده صنعت خودرو با خودروهای پرنده

 

self drive cars و خودروهای پرنده | خودروهای خودران

 

آینده صنعت خودرو بدون ماشین‌های پرنده اصلا جذاب نیست! این ماشین‌ها خیلی بیشتر از چیزی که فکر کنید، مفید هستند. اتومبیل پرنده نوعی وسیله نقلیه هوایی شخصی است، که آسمان را جز فضای تردد خود کرده و از طریق هوا و فضای آزاد تردد می‌کند. ساخت ماشین‌های پرنده و صرفه‌جویی در وقت و هزینه رفت و آمدها و خلاص شدن از ترافیک‌های سنگین ایده جدیدی نیست. سال‌هاست انسان‌ها با تحقیق و بررسی در تلاش برای تحقق این امر مهم هستند. ایده‌ای که تحقق آن زندگی انسان را دگرگون خواهد کرد. همان‌طور که رفت و آمد با هواپیما به قدری راحت و سریع است که همگان رفت و آمد با آن را ترجیح می‌دهند، چنین به نظر می‌رسد که تولید ماشین‌های پرنده نیز طرفداران زیادی پیدا خواهد کرد. حال تصور کنید خودروهای پرنده که انسان‌ها بی صبرانه منتظر تولید انبوه و عرضه آن به بازارهستند قابلیت هدایت خودکار را داشته باشد.

آیا تا به حال به پیشرفت زندگی تا به این حد فکر کرده اید؟ دیگر نیازی به ماندن در ترافیک‌ها و پشت چراغ قرمزها نیست، سریع و آسان به مقصد خود خواهید رسید و با توجه به امکاناتی که صد در صد شرکت‌ها اتخاذ خواهند کرد امنیت جان شما نیز بالا خواهد رفت. حال آنکه اگر یک خودروی پرنده خودران داشته باشید تکنولوژی حق خود را به خوبی ادا خواهد کرد و این سطح از سهولت زندگی برای انسان بسیار لذت بخش خواهد بود.

 

خودروهای برقی و آینده صنعت خودرو

 

خودروهای برقی

 

ایده پیدایش اتومبیل‌های برقی را می‌توان در راستای سلامت محیط زیست دانست جایی که دیگر خبری از سوخت‌های فسیلی و آلودگی‌های به وجود آمده توسط آن‌ها نیست. موتور خودروهای برقی همان طور که از نام آن مشخص است انرژی خود را از طریق منبع نیروی برق می گیرد. نیروی برق علاوه بر این که باعث حرکت چرخ‌ های ماشین می‌شود، احتراق داخلی (ICE) ، برق همچنین سایر عملکردهای خودرو مانند چراغ ها ، کنترل آب و هوا و استریو را نیز بر عهده دارد. یک ماشین الکتریکی برای تامین شارژ خود باید به یک منبع برق متصل شود که معمولاً منبع داخلی شماست.

مدت زمان شارژ شدن با توجه به اندازه بسته باتری خودرو (اندازه گیری شده در کیلووات ساعت)، سرعتی که باتری قادر به دریافت شارژ و نوع نقطه شارژ شماست متفاوت است. رانندگی با این ماشین‌ها بسیار لذت بخش خواهد بود زیرا موتور آن هیچ صدایی ندارد و به دلیل سرعت متوسط آن ها برای محدوده درون شهری مناسب می‌باشند اما به دلیل تامین انرژی برق این ماشین‌ها حتی در صورت وجود منبع انرژی کمکی نیز برای سفر های طولانی کمی با احتیاط عمل کنید. ولی پیدایش راه حلی برا رفع این ضعف و تولید انبوه این ماشین های بی صدا و بدون آلودگی هم برای سلامت جامعه و هم سلامت انسان ها امری ضروری می‌باشد.

 

چه موانعی بر سر راه اتومبیل های خودران در آینده وجود دارد؟

 

موانع پیش روی خودروهای خودران

 

پیشرفت تکنولوژی مانند همه‌ی پیشرفت‌ها همیشه راحت نبوده و با چالش‌هایی رو به رو است. نمی‌توان مسائل و مشکلات بر سر راه توسعه خودروهای خودران را فقط بحث تولید و تکثیر آن دانست. قوانین و مقررات سیاسی و نظارتی در برخی کشورها از امکان تردد اتومبیل‌های خودمختارو عوامل دیگری، این غول تکنولوژی را با مشکلاتی رو به رو کرده است. پذیرش ادغام این ماشین‌ها با ماشین‌هایی که هنوز انسان‌ها آن‌ها را هدایت می‌کنند آسان به نظر نمی رسد. باید برای این موارد قوانین تازه و راه حلی اتخاذ شود. اگرچه ایده‌هایی مبنی بر جداسازی جاده‌های تردد اتومبیل‌های خودران و اتومبیل‌های هدایت شده توسط انسان وجود دارد اما پیاده‌سازی این ایده در صورتی که ماشین‌های خودمختار به تولید انبوه برسند و نسل بعدی تماما استفاده از این اتومبیل‌ها باشد فکر هوشمندانه‌ای به نظر نمی‌رسد. اگرچه ابتدا باید قوانین و فرهنگ پذیرش این ماشین‌ها در جامعه رواج پیدا کند.

با درک مزایای این خودروها می‌توان به لازمه وجود آن پی برد، استفاده از خودروهای خودران برای افراد سالخورده و یا ناتوان جسمی یک نیاز مبرم محسوب می‌شود. با برخورداری افراد جامعه برای استفاده از ماشین‌های اتوماتیک خصوصا افرادی که تخصص کافی برای رانندگی را ندارند ممکن است شاهد اتفافات و تصادفات کمتری باشیم و مردم می‌توانند با خیال راحت، بدون خستگی و ترس ازخواب آلودگی از تردد در جاده ها لذت ببرند.

سوال مهمی که در استفاد از خودروهای خوردران در آینده به وجود می آید این است که آیا همگان امکان استفاده از این ماشین‌ها را خواهند داشت؟ با وجود شرایط اقتصادی متفاوت در کشورهای مختلف و با توجه به اینکه این تکنولوژی نوظهور هنوز در دست آزمایش است و ساخت آن چندان ساده به نظر نمی‌رسد، باید ببینیم آیا مانند ماشین‌های امروزی چه ایده ای برای تولید انبوه این ماشین‌ها اتخاذ می‌شود. همان‌طور که هنوز هم در اکثر کشورها خصوصا کشورعزیزمان ایران با پیدایش و وجود ماشین‌های الکتریکی هنوز استفاده از آن حتی برای قشرمرفه نیز میسر نشده است.

 

ماشین‌های خودران باید چه شرایطی برای تردد داشته باشند؟

قوانین رانندگی اعمال شده برای خودروهای خودران متفاوت از بقیه خواهد بود در استفاده از این ماشین‌ها اگر تصادفی صورت بگیرد؟ باید چه کسی را مقصر دانست، تردد این ماشینها در تونل‌ها و پشت پل‌ها چه مشکلی ممکن است در این شرایط حساس که نیاز به تصمیم‌گیری آنی دارد پیش بیاید. قدرت تشخیص این ماشین‌ها درهنگام گره‌های ترافیکی مانند توقف پشت چراغ قرمز چگونه خواهد بود آیا مانند انسان قدرت تشخیص چنین مواردی را خواهند داشت؟ با توجه به این موارد باید بدانیم که ساخت این ماشین‌ها باید با هوش مصنوعی قدرتمند صورت بگیرد درغیر این صورت جان سرنشینان را به خطر خواهد انداخت و برعکس ماشین‌هایی که انسان‌ها هدایت می‌کنند، در این جا نمی‌توان کسی را مقصر دانست مگر شرکت‌های تولید کننده که با طراحی ضعیف ممکن است باع مشکلات متعددی شوند.

اگر به کاربرد هوش مصنوعی در این صنعت علاقه دارید، مقاله هوش مصنوعی در صنعت خودرو را از دست ندهید.

یکی از مشکلاتی که ممکن است با توسعه این غول‌های تکنولوژی به وجود بیاید افزایش نرخ بیکاری است. با توجه به سرویس‌های بزرگ تاکسی‌رانی، باربری‌ها و اتوبوس‌ رانی‌ها تصور کنید اگر دیگر نیازی به راننده نباشد چند نفر بیکار می‌شوند؟ طبیعتا افراد فعال در این حوزه‌ها شغل خود و درآمد خود را از دست می‌دهند تکنولوژی علاوه بر سهولت زندگی همیشه هم خوب نبوده، برای زندگی یکسری انسان‌ها موثر و زندگی برخی را نابود می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با دلایل ساخت خودروهای هوشمند، حتما مقاله جذاب و خواندنی هوشمند سازی خودرو  را مطالعه کنید.

 

نکات کلیدی 

 

سوالات متداول

خودرو‌های خودران خودروهای پرنده خودروهای برقی

ماشین خودران، می‌تواند بدون دخالت انسان حرکت کند و با کمک سنسورهای هوشمند خود درک درستی از محیط داشته باشد. این خودرو بدون راننده در آینده ای نه چندان دور در سطوح مختلفی به بازار عرضه می‌شود.

این خودروها برای افراد ناتوان جسمی یا سالخورده و همچنین افرادی‌که مهارت کافی برای رانندگی ندارند بسیار ضروری است. همچنین باعث کاهش تصادفات شده و افراد می‌توانند بدون دلهره از خستگی و خواب‌آلودگی از مناظز مسیر خود لذت ببرند.

با گسترش تولید این خودروها در آینده ممکن است طیف عظیمی از شاغلان بعنوان راننده در سرویس‌های اتوبوس‌رانی، تاکسی و باربری بیکار شوند.

به‌ علت مشکلاتی که خودروهای فعلی برای انسان و محیط زیست ایجاد میکنند، از قبیل ترافیک، آلودگی هوا، فضای کافی برای پارک و… ایجاد می‌کنند، نسل جدید خودروها بصورت خودران، برقی و پرنده تولید می‌شوند تا سرعت و سهولت حمل و نقل را به همراه داشته باشند. تغییر در صنعت خودروسازی نیاز به آموزش، فرهنگ‌سازی و ایجاد زیرساخت‌هایی دارد که هنوز در نسخه آموزشی بوده و به‌علت هزینه‌های بالای آن کار ساده ای به نظر نمی‌رسد.

برچسب ها:

عظیم ربیع زاده

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات

عاطفه
2 سال پیش
واییی چقدر همه چی خوب میشه در آینده ، حیف که ما تا اون موقع دیگه پیر شدیم😞
پاسخ دهی