آینده اینترنت اشیا | جایگاه IOT در آینده چیست؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 22 دی، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: عظیم ربیع زاده

آینده اینترنت اشیا | جایگاه IOT در آینده چیست؟

 

پیشرفت تکنولوژی با سرعت بسیار زیادی در حال گسترش است، این تکنولوژی امروز در دستگاه‌هایی که در منزل و یا حتی محل کار استفاده می‌شوند به چشم می‌خورد. اینترنت اشیا اصطلاحی است که امروزه به سادگی در دستگاه‌های ما قابل رویت است و نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. روشن و خاموش کردن ماشین لباسشویی از طریق تلفن همراه، کم و زیاد کردن نور تنها با استفاده از یک اپلیکیشن، جاروبرقی رباتیک که به صورت هوشمندانه و با دقت تمام محل مورد نظر ما را پاکسازی می‌کند، دستگاه‌هایی که به اینترنت متصل می‌شوند و با استفاده از تکنولوژی روز ساخته می‌شوند، و دستگاه‌هایی که با استفاده از تکنولوژی‌هایی که هدف آنها دراختیار گذاشتن امکانات بیشتر و بهتر برای راحت‌تر کردن استفاده و در نتیجه راحتی ما می‌شود این موارد تنها چند نمونه کوچک از آینده اشیا را به ما نشان می‌دهد. شاید بتوان گفت به زودی شاهد این خواهیم بود که تقریبا تمامی وسایل به صورت هوشمندانه از راه دور قابل کنترل‌اند و نتیجه استفاده از این وسایل موجب راحتی ما می‌شود. در ادامه به توضیحی مختصر در این باره می‌پردازیم تا شما را بیشتر با آینده آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

 

اینترنت اشیا چیست؟

 

کاربردهای آینده اینترنت اشیا

 

اینترنت اشیا را می‌توان به صورت ساده به عنوان وسایل الکترونیکی، که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و داده‌ها را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند تعریف کرد. دستگاه‌هایی که به اینترنت اشیا مجهز می‌شوند برای جمع‌آوری و برقراری ارتباط داده‌ها از طریق شبکه به یک تراشه مجهز شده‌اند و با استفاده از این تراشه داده‌ها را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. در حال حاضر تعداد دستگاه‌های موجود و بالقوه که از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند بسیار زیاد است، و آنها به راحتی شما کمک زیادی می‌کند، از تهیه کردن لیست مواد غذایی و کمک به پس انداز کردن گرفته تا پایین آوردن دمای خانه در زمانی که شما در تعطیلات به سر می‌برید. تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۲۱ میلیارد وسایل الکترونیکی که با استفاده از اتصال به اینترنت به تعداد وسایل الکترونیکی اینترنت اشیا اضافه ‌می‌شود وجود داشته باشد. از سال ۲۰۱۶ بیش از ۴.۷ میلیارد وسایل الکترونیکی به اینترنت متصل شده است و پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ این رقم به حدود ۱۱.۶ میلیارد افزایش پیدا خواهد کرد و این سرعت بالای رشد وسایل الکترونیکی اینترنت اشیا را به ما نشان می‌دهد. در زمانی کوتاه شاهد این خواهیم بود که شرکت‌های بیشتری خواهان اتصال وسایل الکترونیکی‌شان به اینترنت باشند و خدمات را برای ما آسان‌تر کنند.

 

هکرها برای تسهیل خدمات DDOS از دستگاه‌های اینترنت اشیا استفاده خواهند کرد

 

اینترنت اشیا برای هکرها

 

در سال ۲۰۱۶ جهان مجموعه‌ای حملات سایبری به سایت‌های مطرح ارائه دهنده خدمات صورت گرفت و رمز عبور و نام‌های کاربری که روی آن قرار داشت را در معرض تهدید قرار داد. در اثر این حمله یکی از بزرگترین شرکت‌های میزبانی وب سایت در جهان، سایت‌ها و سرویس‌های معروفی که به آن متصل بودند را برای ساعتی متوقف کرد. این نوع حملات سایبری خاص، متن باز نامیده می‌شود و به این معنی است که کدها برای تغییر در دسترس همه قرار خواهند گرفت، در آینده که تعداد دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیا افزایش پیدا کند این مورد می‌تواند در برخی از موارد موجب از کار افتادن تجهیزات الکترونیکی شود و یا اطلاعات شخصی و محرمانه ذخیره شده بر روی هر کدام از تجهیزات را به راحتی در اختیار بگیرد و از آن‌ها سواستفاده کنند.

 

شهرها هوشمند می‌شوند

فقط انسان‌ها نیستند که از دستگاه‌های متصل به اینترنت استفاده می‌کنند بلکه،شهرها و شرکت‌ها هم می‌توانند با استفاده از وسایل الکترونیکی که به اینترنت متصل می‌شوند و نیازی به صرف زمان و حضور فیزیکی کارمندان ندارند، در راستای صرفه جویی در وقت و هزینه خود گام بردارند. این بدان معنا است که شهرها قادرند مواردی مثل کیوسک‌های بازدید کننده، سیستم‌های نظارت بر دوربین فیلمبرداری، ایستگاه‌های اجاره دوچرخه و تاکسی و داده‌ها را به صورت خودکار از راه دور مدیریت و جمع آوری کنند.

 

هوش مصنوعی

 

هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

 

با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان داده‌های اطلاعاتی را در مورد عادات و الگوهای رفتاری شما جمع آوری کرد. این داده‌ها می‌توانند به دستگاه‌ها کمک کنند تا عادات شما را بیاموزد و در حافظه خود ذخیره کند و متناسب با رفتار و عادات شما به ارائه خدماتی که به آن نیاز دارید بپردازد. به طور مثال وقتی یک وب سایت فیلمی را که ممکن است دوست داشته باشید نمایش می‌دهد، دستگاه می‌تواند به شما پیشنهاد کند که آن را مشاهده کنید. هوش مصنوعی با ذخیره و داده‌پردازی عادات رفتاری شما در زمان‌های گوناگون و با توجه به نیاز شما و تجزیه و تحلیل الگوی رفتاری شما خدمات منطبق بر نیاز شما را ارائه می‌دهد. دستگاه‌های اینترنت اشیا از امنیت و هوشمندی بیشتری برخوردار خواهند شد. تجیهزات الکترونیکی که به اینترنت متصل می‌شوند و مصرف خانگی برای شما دارند، قابلیت نصب نرم افزار امنیتی برای حفظ اطلاعات ندارند. بنابراین در برابر حملات آسیب پذیر هستند، بسیاری از دستگاه‌های متصل به اینترنت شما قابل محافظت نیستند و توانایی ایجاد حفاظت درنقطه ورودی را ندارند، روترها که نقطه ورود اینترنت به خانه شما هستند باید امنیت دستگاه‌ها را تامین نمایند، روترهای معمولی قابلیت حفظ امنیت را دارند که می‌توان به برخی از آنها مانند: حفاظت از رمز عبور وای‌فای، حفاظت از حملات سایبری اشاره کرد، در حال حاضر این روترها توانایی حفظ امنیت برخی از تجهیزات اینترنت اشیا را دارند و با توجه به رشد چشمگیر وسایل و تجهیزات الکترونیکی که به اینترنت متصل می‌شوند، در آینده شاهد افزایش حفظ امنیت از طریق روترها خواهیم بود.

 

شبکه‌های نسل جدید و گسترش اینترنت اشیا

شبکه‌های نسل جدید به گسترش دستگاه‌های IOT و بهبود جایگاه آینده اینترنت اشیا کمک می‌کند. شرکت‌های مخابراتی بی سیم به گسترش شبکه‌های اینترنتی نسل جدید پرداخته‌ که این نسل از شبکه‌ اینترنی که در زمینه سرعت تبادل داده، رشد چشمگیری دارد به توانایی اتصال همزمان چند تجهیزات الکترونیکی هوشمند، به اینترنت می‌دهد سرعت تبادل داده، به معنی جمع آوری تجزیه و تحلیل و مدیریت داده‌های جمع آوری شده که توسط تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده شما صورت می‌گیرد، به نوآوری خدمات در شرکت‌های سازنده تجهیزات الکترونیکی اینترنت اشیا و شناسایی تقاضا مصرف کننده به ساخت محصولات جدید با امکانات بیشتر کمک می‌کند، ارائه دستگاه‌های بیشتر به منزله کمک بیشتر برای زندگی راحت‌تر است.

 

اتومبیل‌ها هوشمند می‌شوند

 

حریم خصوصی و اینترنت اشیا

 

ورود نسل جدید اینترنتی به صنعت اتومبیل رانی، شرکت‌های اتومبیل سازی را به سمت ساخت، خودروهای بدون راننده تشویق می‌کند. ممکن است شما اتومبیل را به عنوان یک اینترنت اشیا نتوانید تصور کنید، به عنوان مثال خودرو سازی تسلا با استفاده از هوش مصنوعی، تراشه ذخیره کننده اطلاعات و اتصال به اینترنت توانسته است ماشین خود را به یک اینترنت اشیا تبدیل کند، این خودروها با توجه به داده وارد شده مانند: حفظ فاصله ایمنی بین دیگر ماشین‌ها، توقف کامل در پشت چراغ قرمز توانسته است نیاز به رانندگی توسط شخص را برطرف نماید و خودرو، مسیری که فرد مشخص می‌کند به صورت کاملا هوشمندانه می‌پیماید. در حال حاضر خودروی تسلا به عنوان پیشگام در این هوشمندسازی معرفی می‌شود.

 

نکات کلیدی این مطلب

اجزا و مراحل اینترنت اشیاء:

هوش مصنوعی در اینترنت اشیاء:

اینترنت اشیا در آینده به این کارها کمک می‌کند:

 

سوالات متداول

اینترنت اشیا جهت هوشمندسازی برای تمام رشته‌ها کاربرد دارد. از موارد استفاده از آن می‌توان کاربرد اینترنت اشیا در صنعت حمل و نقل، در حوزه درمان و پزشکی، در کشاورزی (گلخانه هوشمند)، مخابرات، سیستم‌های نظارت و امنیت، اتوماسیون‌های خانگی و آموزش را نام برد. همچنین در آینده‌ای نه چندان دور استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در تمام قسمت‌های زندگی روزمره ما راه پیدا خواهد کرد.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه، جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات بهبود یافته، تسریع تبادل داده‌ها و نوآوری، خدمات مدیریت موثرتر منابع، ادغام مدل‌های مختلف کسب و کار، بهبود تجربه مشتری و افزایش بهره‌وری

آسیب‌پذیری در برابر حملات سایبری پیچیدگی درک تکنولوژی آن در زمینه طراحی، نگهداری و گسترش رخ دادن یک مشکل در سیستم مبتنی بر اینترنت ممکن است سایر دستگاه‌های متصل را نیز دچار مشکل کند.

برچسب ها:

عظیم ربیع زاده

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات