آینده ارزهای دیجیتال چگونه خواهد بود؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 09 فروردین، 1400 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: تیم تولید محتوا

آینده ارزهای دیجیتال چگونه خواهد بود؟

 

پیش از اینکه نگاهی دقیق به آینده ارزهای دیجیتال بیندازیم، بهتر است کمی به گذشته برگردیم و اصطلاحاتی مانند ارز دیجیتال، ارز دیجیتال ترون، لیبرا، دوج کوین و مانند آنها را به طور مختصر بررسی نماییم تا دریابیم که چرا در عین ورود برخی از ارزهای رمز پایه یا کارت‌های اعتباری به دنیای فیزیکی، اکثر آنها کاملاً ناملموس باقی مانده‌اند. پس‌ازآن به بررسی ارزهای دیجیتال آینده دار نیز خواهیم پرداخت.

به‌طورکلی ارزهای رمز پایه با رمزنگاری پیچیده، بستر ایجاد و پردازش ارزهای دیجیتال و معاملات آنها را در قالب سیستم‌هایی غیرمتمرکز، فراهم می‌آورند. رمزنگاری، معمولاً از سوی تیم‌هایی که فرآیند استخراج را به عهده دارند صورت می‌گیرد. طراحی ارزهای رمز پایه، تقریباً همیشه به‌گونه‌ای است که از دست‌کاری و کنترل دولت، خارج هستند.

آلت کوین به ارزهای ایجاد شده از بیت کوین گفته می‌شود که در برخی موارد شیفت کوین هم نامیده می‌شوند و از آنها به‌عنوان نسخه‌های اصلاح شده یا به عبارتی، بهبودیافته بیت کوین یاد می‌شود. می‌توان گفت که این ارزها ویژگی‌های چشمگیرتری نسبت به بین کوین دارند؛ ولی به لحاظ سطح امنیتی، هنوز با آن فاصله زیادی دارند.

 

معرفی مهم‌ترین ارزهای دیجیتالی غیر بیت کوین

در ادامه قصد داریم به مهم‌ترین ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین پیشگام بپردازیم. البته باید خاطرنشان شود که به دلیل اینکه از ژانویه 2021 بیش از 4000 ارز رمز پایه معرفی شده که برخی از آنها در بین سرمایه‌گذاران به محبوبیت زیادی دست یافته‌اند و حوزه‌های ارزهای رمزنگاری‌شده همیشه در حال گسترش است، امکان ارائه فهرستی جامع از این ارزها وجود ندارد.

درحالی‌که بیت کوین به‌عنوان یک پیشگام در دنیای ارزهای رمز پایه دیده می‌شود، تحلیلگران رویکردهای بسیاری برای ارزیابی توکن‌ها غیر از بیت کوین را در پیش می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال معمول است که تحلیلگران اهمیت زیادی را به رتبه‌بندی سکه‌ها ازنظر محدودیت بازار نسبت می‌دهند. ما این مورد را موردتوجه قرار داده‌ایم؛ اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است یک توکن دیجیتال در لیست، موجود باشد.

در ادامه به معرفی جایگزین‌های بیت کوین می‌پردازیم:

اتریوم (Ethereum)

 

ارز دیجیتال اتریوم

 

اولین جایگزین بیت کوین، نوعی پلتفرم نرم‌افزاری غیرمتمرکز برای ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند بدون هیچ‌گونه خرابی، تقلب، کنترل یا تداخل شخص ثالث، است که اتریوم نامیده می‌شود. هدف آن، ایجاد مجموعه‌ای غیرمتمرکز از محصولات مالی است که در دسترس تمام افراد در تمام کشورها قرار دارد. محبوبیت این ارز به آن دلیل است که افراد بدون زیرساخت‌ها و شناسه‌های دولتی می‌توانند به حساب‌های بانکی، وام‌ها، بیمه یا انواع محصولات مالی دیگر دسترسی پیدا کنند. اتر در سال 2015 راه‌اندازی شد و در حال حاضر، پس از بیت کوین دومین ارز دیجیتالی است.

از ژانویه 2021، حد مجاز بازار اتر تقریباً 19 درصد از بیت کوین است. از ژانویه 2021، اتریوم از ارزش بازاری معادل 138.3 میلیارد دلار برخوردار بود که درنتیجه فرآیند امکان بهبود سرعت معاملات و گواه اثبات سهام، امکان مشارکت و پردازش معاملات شرکت‌کنندگان را در قالب شبکه‌ای ایمن فراهم آورد. به فعالان این عرصه، پاداش اتری مشابه بهره حساب تعلق می‌گیرد.

لایت کوین (Litecoin)

ازجمله اولین ارزهای رمز پایه که از آن با عنوان نقره دیجیتال دنیای رمزارز یاد می‌شود، لایت کوین است. این ارز بر شبکه پرداخت جهانی با منبع باز مبتنی است که توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل نمی‌شود و از بسیاری جهات شبیه بیت کوین است؛ اما سرعت تولید بلاک‌های آن سریع‌تر و درنتیجه زمان تأیید تراکنش نیز زودتر روی می‌دهد. از ژانویه 2021، لایت کوین از ارزش بازار 10.1 میلیارد دلاری برخوردار بود که به آن جایگاه ششمین ارز رمزنگاری‌شده جهان را اعطا می‌کند.

کاردانو (Cardano)

 

آینده ارز کاردانو

 

به عقیده بسیاری، کاردانو می‌تواند همان نسخه بهبودیافته اتریوم با قابلیت‌های بیشتر باشد که پس از معرفی، خیلی زود به محبوبیت جهانی دست یافت و نماد ارزی آن ADA است. بااینکه، این ارز هم ادعای میزبانی پلتفرم‌های غیرمتمرکز را دارد؛ اما اتریوم همچنان در این زمینه پیشتاز است. از ژانویه 2021، کاردانو ارزش بازاری معادل 9.8 میلیارد دلار دارد.

تتر (Tether)

یکی از اولین‌ها و محبوب‌ترین‌ ارزهای رمزنگاری‌شده که قصد دارد به‌منظور کاهش نوسانات خود، به یک ارز یا نقطه مرجع خاصی اتصال یابد و نوسانات قیمت را مرتفع کند، تتر است که نماد ارزی آن USDT است. هدف آن جذب کاربرانی تا حد امکان محتاط است و قیمت آن به‌صورت مستقیم به دلار آمریکا بستگی دارد. این سیستم به کاربران امکان می‌دهد که انتقال ارز از ارزهای رمزپایه دیگر را به دلار آمریکا و به هنگام‌تر از تبدیل واقعی به ارز معمولی انجام دهد.

این ارز، در سال 2014 راه‌اندازی شد و پلتفرمی مجهز به بلاکچین برای استفاده آسان از ارزهای فیات به روش دیجیتالی معرفی شد. این پلتفرم با استفاده از فن‌آوری‌های مربوطه برای معامله در ارزهای سنتی، نوسانات و پیچیدگی‌های مرتبط با ارزهای دیجیتالی را به حداقل رساند.

در ژانویه 2021، تتر به‌عنوان سومین ارز رمزنگاری‌شده با ارزش بازاری معادل 24.4 میلیارد دلار بود.

دوج کوین (DogeCoin)

 

آینده ارز دیجیتال دوج کوین

 

یکی از ارزهای دیجیتال پرطرفدار که در دسامبر 2013 پا به بازار ارز دیجیتال گذاشت، دوج کوین بود. درواقع، در آن زمان یک ارز دیجیتال تلفنی با تعداد کاربران مشتاق و زیاد بود. جالب اینجا است که این ارز تنها ارزی است که قیمت آن در جامعه کاربران، اولویت اصلی محسوب نمی‌شود و درواقع ابزار سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود و موارد کاربرد آن در چند سال گذشته در فعالیت‌های خیرخواهانه بوده است.

ازاین‌رو، دوج کوین را می‌توان در زمره ارزهای ارزان یا بسیار ارزان، دسته‌بندی کرد. این ارز در حال حاضر 0.003 دلار قیمت دارد.

 

رالی قیمت متفاوت بیت کوین

اگرچه افزایش قیمت فعلی بیت کوین، ممکن است یادآور جهش بدنام آن در دسامبر 2017 باشد که نتیجه‌ای جز ناامیدی برای سرمایه‌گذاران نداشت؛ اما این روزها، بیت کوین توسط مؤسسات سرمایه‌گذاری بزرگی مانند فیدلتی (چهارمین شرکت بزرگ مدیریت دارایی)، شرکت خدمات مالی و بانکداری جی. پی مورگان و سیستم پرداخت جهانی پی پال، در حال گام برداشتن در فضای رمزنگاری است.

جالب اینجاست که نه‌تنها امکان خرید آن برای دیگران را فراهم می‌کنند، بلکه خود این شرکت‌ها نیز برای حمایت، از آنها خریداری کرده و درواقع میلیون‌ها دلار بیت کوین ذخیره می‌کنند. این خبر خوبی است، زیرا دارندگان بیت کوین سودای فروش کمتری در سر خواهند داشت. به‌هرروی، اگرچه احتیاط سرلوحه کار بسیاری از این نهادها است، اما خوش‌بینی زیادی در مورد آینده ارز رمزنگاری‌شده در سال جدید و بعدازآن وجود دارد؛ ولی این باعث نمی‌شود که ریسک‌های پیش روی این بازار را در نظر نگیریم.

 

ریسک‌های بالقوه بازار بیت کوین

 

ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین

 

ازجمله مهم‌ترین ریسک‌های بیت کوین، بی‌ثباتی آن است. ممکن است تهدیدهای امنیتی ازجمله حمله 51 درصدی و به‌دست آوردن کنترل از سوی اکثریت ماینرها، به وقوع بپیوندد و معاملات مختل شوند. البته، علاقه‌مندی شرکت‌هایی مانند پی پال برای هجوم خرید و در دسترس مردم قرار دادن آن در سراسر جهان، می‌تواند به این معنی باشد که ارز رمزنگاری‌شده در آینده مالی، موضوعی مهم‌تر و مشخص‌تر خواهد بود.

 

کدام ارز دیجیتال آینده درخشان‌تری دارد؟

ارزهای رمز پایه در سال 2018 عملکردی بسیار قابل‌بحث داشتند؛ ولی همچنان به فعالیت خود برای جذب سرمایه‌گذاران جدید در سال 2021 نیز ادامه می‌دهند؛ اما بیشتر مبتدیان دریافتن بهترین ارز رمزنگاری‌شده برای سرمایه‌گذاری، مشکل دارند. به‌هرروی سؤالاتی از قبیل اینکه «آیا باید در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنم؟» یا «آیا باید در سرمایه‌گذاری اتریوم شرکت کنم؟» همواره مطرح است.

 

ارزهای دیجیتال با آینده درخشان

 

اگر به‌نوعی بپرسیم که بیشترین اطلاعاتی که از ارز رمز پایه دارید، چیست؟ احتمالاً پاسخ آن بیت کوین است. این بزرگ‌ترین ارز رمزنگاری‌شده است که در حال حاضر 40 درصد سهم کل بازار را در اختیار دارد و بااینکه از قدیمی‌ترین ارزهای رمزنگاری‌شده است هنوز هم بر بازار تسلط دارد؛ بنابراین، اگر بیت کوین مانند سال 2017 جهش داشته باشد سرمایه‌گذاری در بیت کوین، ایده خوبی برای سال 2021 محسوب می‌شود. قیمت بیت کوین هرروز دستخوش تغییرات زیادی است و طی چند سال گذشته شاهد فرازوفرودهای زیادی بوده است.

در ادامه به بهترین ارزهای رمزگذاری شده برای خرید می‌پردازیم:

اگر به چنین موضوعاتی علاقه دارید، مقالات زیر هم می‌تواند برایتان جذاب باشد:

 

منابع: benzinga | bitdegree | coinmarketcap | investopedia

 

سوالات متداول

ارزهای رمزگذاری شده در مقایسه با بانک‌داری سنتی، انتقال پول و ارزهای فیات، مزایای مختلفی دارند که ازجمله آنها می‌توان به حریم خصوصی، تمرکززدایی، فراوانی، قراردادهای هوشمند و هزینه نقل‌وانتقال آن اشاره کرد.

ارزهای رمزنگاری‌شده برخی ملاحظات را در اختیار سرمایه‌گذاران به لحاظ انجام سرمایه‌گذاری‌های ایمن‌تر قرار می‌دهد. منصفانه است که بگوییم در این مرحله اولیه، ارز رمزنگاری‌شده ایمنی ندارد؛ ولی با برنامه‌ریزی دقیق، می‌توان ریسک‌ها را محدود کرد و درعین‌حال در صورت لزوم، امکان خروج از تجارت نیز برای سرمایه‌گذار فراهم است. ازجمله معایب آن می‌توان به اتخاذ بازار، از رواج افتادن، ریسک نقدینگی، خطر نوسان هنگام نوسانات قیمت و ریسک شخص ثالث اشاره کرد.

نخستین ارز رمزنگاری‌شده، یعنی بیت کوین، در سال 2009 اختراع شد ولی واقعاً تا سال 2013 اطلاعات زیادی در مورد بیت کوین وجود نداشت. حتی کسی فکر نمی‌کرد که این ارز برای سرمایه‌گذاری بهترین باشد. بااین‌حال از سال 2013، بازار ارزهای رمزنگاری‌شده رشد چشمگیری داشته است. اکنون بیش از 1500 ارز رمزنگاری‌شده مختلف وجود دارد که همگی در کمتر از 5 سال ایجاد شده‌اند. در سال 2017، این ارز رمزنگاری‌شده واقعاً منفجر شد. ارزش بازار این ارزها 4000 درصد رشد و از رقم حدود 21 میلیارد دلار در سال 2017، به بیش از 454 میلیارد دلار در سال 2021 رسید.

شما دو گزینه پیش رو دارید: استفاده از صرافی یا استفاده از کارگزاری فارکس. در گزینه اول، شما بیت کویت یا آلت کوین را مستقیماً می‌خرید و می‌فروشید، درحالی‌که در کارگزاری فارکس، دارایی دیجیتال خواهید داشت. به همین دلیل و به دلیل قابلیت حمل، بسیاری از معامله گران ارزهای رمزنگاری صرافی را ترجیح می‌دهند و گاهی اوقات از بیش از یک صرافی، استفاده می‌کنند.

ازآنجاکه کارگزاران مختلف دارای نقاط قوت مختلف هستند، بهتر است بدانید کدام نوع کارگزار مناسب منافع ارز رمزنگاری‌شده شما است. برخی از کارگزاران یک بستر معاملاتی اجتماعی ارائه می‌دهند که می‌توانید با استفاده از آن، معاملات سایر معامله‌گران رمزنگاری را در حساب خود کپی کنید. درحالی‌که صرافی‌های رمزنگاری می‌توانند توانایی انجام معاملات در انتخاب گسترده‌تری از آلت کوین‌ها داشته باشند.

برچسب ها:

تیم تولید محتوا

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات

پیشواز ایرانسل
2 سال پیش
بسیار  عالی و خوب بود و موفق باشید
پاسخ دهی