آموزش 0 تا 100 بلاکچین + معرفی 5 دوره آموزش رایگان بلاکچین

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 11 تیر، 1401 تاریخ آپدیت: 26 مهر، 1401 نویسنده: زینب قرائتی

آموزش 0 تا 100 بلاکچین + معرفی 5 دوره آموزش رایگان بلاکچین

فناوری بلاک چین در واقع یک دفتر کل غیرمتمرکز و توزیع شده است که دارایی‌های دیجیتال را در خود ثبت می‌کند. این فناوری به گونه‌ای تعریف شده است که داده‌ها در آن قابل تغییر نیستند بنابراین آن را به یک مرجع قانونی برای پرداخت‌ها، امنیت سایبری و مراقبت‌های بهداشتی تبدیل می‌کند.

آیا به دنبال اموزش رایگان بلاکچین هستید؟ برای آشنایی با بلاکچین باید گفت که بلاک چین اعتماد، مسئولیت‌پذیری و شفافیت را برای تراکنش‌های دیجیتال به ارمغان آورد. تمام تراکنش‌هایی که در یک بلاک چین وجود دارند، بین شبکه‌ای از رایانه‌های همتا به همتا به اشتراک گذاشته شده و توزیع می‌شوند و تراکنش‌ها بدون نیاز به یک مرجع قابل اعتماد یا سرور مرکزی انجام می‌شوند.

تراکنش‌ها قبل از ذخیره و اشتراک‌گذاری رمزگذاری می‌شوند. این راهنما برای شما آموزش رایگان بلاکچین را ارائه می‌کند تا شما را در مورد چیستی، نحوه استفاده و تاریخچه آن راهنمایی کند.

 

بلاکچین چیست

 

بلاک چین چیست؟

همانطور که گفته شد بلاک چین به عنوان فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) شناخته می‌شود. این دفتر کل توزیع شده، تاریخچه هر دارایی دیجیتال را با استفاده از تمرکززدایی و رمزنگاری، غیرقابل تغییر و شفاف می‌کند.

برای درک بهتر اینکه بلاکچین چیست به این مثال ساده توجه کنید. یک تشبیه ساده برای درک فناوری بلاک چین، Google Doc است. وقتی سندی ایجاد می‌کنیم و آن را با گروهی از افراد به اشتراک می‌گذاریم، سند به جای کپی یا انتقال، توزیع می‌شود. این یک زنجیره توزیع غیرمتمرکز ایجاد می‌کند که به همه امکان دسترسی همزمان به سند را می‌دهد. هیچ کس در انتظار تغییرات از سمت دیگری قفل نمی‌شود.

 یعنی اگر دوست شما در حال ویرایش فایل است و شما همزمان می‌خواهید در فایل تغییرات ایجاد کنید، نیاز نیست منتظر بمانید. بنابراین تمام تغییرات سند در زمان واقعی آن ضبط می‌شود و زمان تغییرات را کاملاً شفاف می‌کند.

البته، بلاک چین از Google Doc پیچیده‌تر است، اما این یک تشبیه مناسب است زیرا سه ایده مهم این فناوری را نشان می‌دهد: یعنی توزیع‌پذیری، شفافیت و امکان ایجاد تغییرات هم زمان.

بلاک چین پایگاه داده‌ای است که بلوک‌های رمزگذاری شده از داده‌ها را ذخیره می‌کند و سپس آن‌ها را به هم متصل می‌کند تا منبعی برای داده‌ها تشکیل شود.

بلاک چین یک فناوری نویدبخش است زیرا به کاهش ریسک کمک می‌کند، تقلب را از بین می‌برد و شفافیت را به روشی مقیاس‌پذیر برای کاربرد‌های بی‌شمار به ارمغان می‌آورد.

 

بلاکچین چگونه کار می کند

 

چگونه بلاک چین کار می‌کند؟

تمام هدف استفاده از بلاک چین این است که به مردم و به ویژه افرادی که به یکدیگر اعتماد ندارند اجازه دهد که داده‌های ارزشمند را به روشی ایمن و بدون دستکاری به اشتراک بگذارند.

 MIT Technology Review

بلاک چین از سه مفهوم مهم تشکیل شده است: بلوک، گره و ماینر.

 

عناصر اصلی بلوک ها در بلاکچین- اموزش رایگان بلاکچین

 

1- بلوک‌ها در بلاکچین

هر زنجیره از چندین بلوک تشکیل شده است و هر بلوک دارای سه عنصر اساسی است:

·         داده‌های موجود در بلوک

·         یک عدد کامل 32 بیتی به نام nonce: هنگامی که یک بلوک ایجاد می‌شود، nonce به طور تصادفی تولید می‌شود، که سپس یک هش هدر بلوک ایجاد می‌کند.

·         هش یک عدد 256 بیتی است که به nonce متصل شده است. باید با تعداد زیادی صفر شروع شود (یعنی بسیار کوچک است).

هنگامی که اولین بلوک یک زنجیره ایجاد می‌شود، یک nonce، هش رمزنگاری را تولید می‌کند. داده‌های موجود در بلوک امضا شده در نظر گرفته می‌شود و برای همیشه به nonce و هش گره خورده می‌خورند و مرتبط می‌شوند مگر اینکه استخراج شود.

 

ماینرها یا استخراج کنندگان در بلاکچین - اموزش رایگان بلاکچین

 

2- ماینر‌ها یا استخراج‌کنندگان در بلاکچین

ماینر‌ها از طریق فرآیندی به نام ماینینگ، بلوک‌های جدیدی را روی زنجیره ایجاد می‌کنند. در یک بلاک چین، هر بلوک دارای nonce و هش منحصر به فرد خود است، اما به هش بلاک قبلی در زنجیره نیز اشاره می‌کند، بنابراین استخراج یک بلوک، به خصوص در زنجیره‌های بزرگ، آسان نیست.

ماینر‌ها از نرم‌افزار ویژه‌ای برای حل مسأله ریاضی فوق‌العاده پیچیده استفاده می‌کنند تا یک nonce که یک هش پذیرفته شده ایجاد می‌کند را پیدا کنند. از آنجایی که nonce فقط 32 بیت و هش 256 است، تقریباً چهار میلیارد ترکیب غیر هش ممکن وجود دارد که باید قبل از یافتن مورد مناسب استخراج شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، گفته می‌شود که ماینر‌ها "nonce طلایی" را پیدا کرده‌اند و بلوک آن‌ها به زنجیره اضافه می‌شود.

ایجاد تغییر در هر بلوک در زنجیره مستلزم استخراج مجدد نه تنها همان بلوک است، بلکه باید همه بلوک‌هایی است که پس از آن ایجاد می‌شوند نیز استخراج شوند. به همین دلیل است که دستکاری فناوری بلاک چین بسیار دشوار است. از آن به عنوان "ایمنی در ریاضی" یاد کنید زیرا یافتن "nonce‌های طلایی" به زمان و قدرت محاسباتی زیادی نیاز دارد.

هنگامی که یک بلوک با موفقیت استخراج شد، این تغییر توسط تمام گره‌های شبکه پذیرفته می‌شود و به ماینر پاداش مالی داده می‌شود.

 

گره ها در بلاکچین- اموزش رایگان بلاکچین

 

3- گره‌ها در بلاکچین

یکی از مهمترین مفاهیم در فناوری بلاک چین، تمرکززدایی است. هیچ رایانه یا سازمانی نمی‌تواند مالک این زنجیره باشد. در عوض، یک دفتر کل توزیع شده است که از طریق گره‌ها به زنجیره متصل است. گره‌ها می‌توانند هر نوع وسیله الکترونیکی باشند که کپی‌هایی از بلاک چین را حفظ کرده و عملکرد شبکه را حفظ می‌کند.

هر گره دارای کپی مخصوص به خود از بلاک چین است و شبکه باید هر بلوک تازه استخراج شده را به صورت الگوریتمی تأیید کند تا زنجیره به‌روزرسانی، قابل اعتماد و تأیید شود. از آنجایی که بلاک چین‌ها شفاف هستند، هر اقدامی در دفتر کل به راحتی قابل بررسی و مشاهده است. به هر شرکت‌کننده یک شماره شناسایی الفبایی منحصر به فرد داده می‌شود که تراکنش‌های آن‌ها را نشان می‌دهد.

ترکیب اطلاعات عمومی با سیستم بررسی و تعادل به بلاک چین کمک می‌کند تا یکپارچگی را حفظ کند و اعتماد را در بین کاربران ایجاد کند. اساساً، بلاک چین‌ها را می‌توان به عنوان مقیاس‌پذیری اعتماد از طریق فناوری در نظر گرفت.

 

بهترین دوره‌های آموزش رایگان بلاک چین

بلاکچین یکی از فناوری‌هایی است که در حال حاضر درباره آن صحبت می‌شود و بعد از اختراع اینترنت به عنوان چیز بزرگ بعدی در نظر گرفته می‌شود. زیرا راهی برای دستیابی به اعتماد دیجیتال در اینترنت ارائه می‌دهد.

در این مقاله قصد داریم بهترین دوره رایگان برای یادگیری توسعه بلاک چین را از با شما به اشتراک بگذاریم.

این دوره‌های رایگان برای شروع کار شما با بلاک چین عالی هستند و از سایت‌هایی مانند Udemy، Pluralsight، Coursera و 101Blockchains، یکی از پلت‌فرم‌های تخصصی یادگیری بلاک چین، هستند.

تاکید زیادی بر توسعه بلاک چین وجود دارد زیرا شرکت هایی از امور مالی، املاک و مستغلات، مراقبت های بهداشتی و سایر بخش ها بسیار مشتاق هستند تا در مورد بلاک چین ها بیاموزند و آنها را بپذیرند.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های زیادی را به سمت تامین مالی شرکت‌های مبتنی بر بلاک چین سوق می‌دهند. همه این ها به این معنی است که امسال بهترین زمان برای یادگیری بلاکچین است.

اگرچه که ارزهای دیجیتال نقش بسیار زیادی در محبوب شدن بلاک چین دارد و من مدت زیادی است که بیت کوین را می شناسم اما هرگز روی آن سرمایه گذاری نکرده ام و همین امر در مورد بلاک چین نیز صدق می کند.

با وجود اینکه در مورد آن می دانستم، هرگز فکر نکردم توسعه بلاک چین را یاد بگیرم و در مورد آن آموزش بنویسم، تا زمانی که متوجه شدم ممکن است زمان یادگیری بلاک چین باشد.

Javin Paul

در ادامه قصد داریم 5 دوره آموزش رایگان بلاکچین را به شما معرفی کنیم که به شما اصول اولیه بلاک چین، نحوه کارکرد آن و اینکه چقدر می تواند مخرب باشد را به شما آموزش دهد. اگر می خواهید یک توسعه دهنده بلاک چین شوید، این دوره ها به شما کمک می کند تا سریع کار خود را شروع کنید.

 

معرفی بهترین دوره های آموزش رایگان بلاکچین

 

1- آموزش رایگان بلاکچین با نظریه بلاک چین 101 (Blockchain Theory 101)

این یک دوره مقدماتی عالی در مورد آموزش رایگان بلاک چین است و هر کسی که می خواهد در مورد فناوری بلاک چین بیاموزد می تواند به صورت رایگان در این دوره شرکت کند.

در این دوره آموزشی، با فناوری بلاک چین (شامل استخراج، الگوریتم های اجماع، اموال هوشمند و قراردادهای هوشمند) آشنا خواهید شد.

مربی، ملانی سوان همچنین نویسنده کتاب منتشر شده Blockchain: Blueprint for a New Economy  است که به این معنی است که او دانش خوبی از بلاک چین دارد.

وضعیت فعلی فناوری بلاک چین، کاربردهای بالقوه در خدمات مالی، لجستیک، مراقبت های بهداشتی، انرژی و اینترنت اشیا و مراحل بعدی در مورد استقرار آن در سازمان شما است.

2-  آموزش رایگان بلاکچین با اصول بلاک چین سازمانی (Enterprise Blockchain Fundamentals)

این یک دوره رایگان دیگر برای یادگیری بلاک چین از دیدگاه تجاری و استفاده در دنیای واقعی است. در این دوره آموزش رایگان بلاکچین، در مورد بلاک چین سازمانی، خواهید آموخت که چگونه بلاک چین می تواند بر تجارت تاثیر بگذارد. چندین مثال واقعی در این آموزش رایگان بلاکچین از مصاحبه ها و تحقیقات در میان شاغلین شرکتی نیز وجود دارد.

این دوره رایگان بلاک چین ساختار خوبی دارد و برای یک درس در روز  در 5 روز متوالی و هر روز 15 دقیقه تدوین شده است.  دوره های https://101blockchains.com/ نیز مورد تایید شرکت‌هایی مانند IBM، Capgemini، Cisco، Cognizant  و Wipro است.

اگر می خواهید به انقلاب بلاک چین بپیوندید و دانش ارزشمندی به دست آورید که به شما در پیشرفت شغلی کمک کند، این دوره می تواند اولین قدم مهم شما باشد و باید بدون هیچ تردیدی به آن بپیوندید. به هر حال یک آموزش رایگان بلاکچین است، بنابراین چیزی برای از دست دادن ندارید، اما یک مهارت مورد نیاز برای رشد حرفه خود را یاد خواهید گرفت.

اگر به دنبال یک گواهینامه محبوب بلاک چین برای شروع حرفه خود در فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) هستید، ما به شدت گواهینامه حرفه ای بلاک چین (CEBP) توسط 101 بلاک چین را به شما توصیه می کنیم .

این گواهینامه مورد اعتماد برای سازمان هایی مانند IBM، Capgemini، Cisco، Cognizant و Wipro است. کمی گران است و حدود 357 دلار قیمت دارد اما ارزشش را دارد و با توجه به شرایط فعلی جهانی، تخفیف نیز ارائه می دهد. شما می‌توانید از کد BCHAIN30  برای دریافت 30  درصد تخفیف استفاده کنید.

3- آموزش رایگان بلاکچین با مبانی بلاک چین (Blockchain Fundamentals)

این یک دوره آموزشی عالی برای یادگیری مبانی بلاک چین و توسعه قراردادهای هوشمند از سایت Pluralsight است.

در این دوره ابتدا بلاک چین اتریوم، توسعه قراردادهای هوشمند و نحوه ایجاد بلاک چین های خصوصی را خواهید آموخت.

این دوره همچنین بسیار کاربردی است زیرا شما یاد خواهید گرفت که چگونه محیط توسعه و همه پیش نیازهای آن را نصب و تنظیم کنید.  این کار یادگیری و پیگیری دوره را نیز آسان می کند.

پس از یادگیری اصول اولیه، یک نمونه برنامه کاملا کاربردی ایجاد خواهید کرد که با استفاده از فناوری بلاک چین، یک مسیر چرخه عمر محصول ایمن و قابل اعتماد را برای دسته‌های غذا تضمین می کند.

با اتمام این دوره، باید بتوانید قراردادهای بلاک چین و برنامه های کاربردی توزیع شده خود را با یک محیط توسعه کاربردی ایجاد کنید که شما را برای سال های آینده سازنده می کند.

4- بلاک چین و بیت کوین به زبان ساده (maktabkhooneh)

این دوره را سایت مکتب خونه برگزار می‌کند و در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه برای شما صادر می‌شود. این دوره توسط جادی میرمیرانی تدریس می‌شود. هر کسی که در حوزه برنامه نویسی فعالیتی داشته باشد، محال است که جادی را نشناسد. 

جادی در زمینه های مختلفی نظیر برنامه‌نویسی پایتون، هک، لینوکس، بلاک‌چین و ساخت پادکست‌های مرتبط با تکنولوژی‌های روز فعالیت می‌کند. برای شرکت در دوره بلاکچین جادی در ابتدا باید پیش نیاز آموزش Git را گذرانده باشید و به یکی از زبان های برنامه نویسی نیز آشنا باشید.

این دوره پروژه محور است و تالار گفتگوی آن برای ارتباط شما با دیگر دانشجویان دوره است. همچنین می‌توانید در تالار سوالات خود را مطرح کرده و به پاسخ های شفافی دست پیدا کنید.

این دوره در دو حالت رایگان و پولی ارائه می‌شود. در دوره رایگان شما تنها به 40 جلسه آن دسترسی دارید اما با خرید دوره که به تاریخ امروز 26 تیر 1401 تنها 159 هزار تومان قیمت دارد، میتوانید از امکاناتی نظیر

بهره‌مند شوید.

5- آموزش رایگان بلاک‌چین و رمز ارزها (maktabkhooneh)

این دوره در واقع درس «کسب‌و‌کار تکنولوژی بلاک‌چین و رمز ارزها» است که در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 99-98، در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف ضبط شده‌است. اما به دلیل انتشار کرونا و تعطیلی دانشگاه، این درس کنسل شده و محتوای آن در حال حاضر در حال ضبط مجدد است تا در نهایت در سایت منتشر شود. 

این دوره با حدود 3 ساعت و 40 دقیقه محتوای آموزشی رایگان، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است و در صدر نتایج جستجوی وب فارسی قرار گرفته است.

درس تکنولوژی بلاک چین توسط آقای محسن بهرام‌گیری تدریس می شود. ایشان حدود ۱۳ سال سابقه تخصصی اجرایی در حوزه‌های مالی را دارند.

سرفصل هایی که تا کنون در سایت قرار گرفته است:

جمع بندی:

انواع مختلف اطلاعات را می توان در بلاک چین ذخیره کرد. رایج ترین راه استفاده از فناوری بلاکچین استفاده از آن به عنوان دفتر کل معاملات بوده است. این فناوری به صورت غیر متمرکز استفاده می شود تا هیچ فرد یا گروهی کنترل کامل بر آن نداشته باشد بلکه همه کاربران به طور جمعی حق کنترل و دخالت دارند. همگام شدن با تکنولوژی بلاکچین در دنیای امروز اهمیت زیادی دارد. کسب و کار شما هم می‌تواند از این قافله عقب نماند. کافی است با یک تیم خوب مشاوره دیجیتال مارکتینگ در این زمینه مشورت کنید و همین امروز اقدام کنید. تیم مشاوره عظیم مدیا در حوزه آینده پژوهی و ورود کسب و کارها برای ورود به دنیای آینده فعالیت می کند. تجربه شما از بلاکچین چیست؟ تا به حال سعی کرده‌اید با با این تکنولوژی همگام شوید؟ اصلا به دنبال آموزش رایگان بلاکچین بوده اید؟ سوالات و نظراتتان را با ما در میان بگذارید. 

سوالات متداول

برای تمامی افرادی که در نقطه صفر هستند و قصد شروع یادگیری بازارهای تجاری و شروع کسب و کار خود در بلاکچین را دارند.

بلاک‌چین یک سیستم ثبت اطلاعات است که اطلاعات آن بین همه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود، مانند این که دفترچه‌هایی حاوی اطلاعات یکسان بین همه اعضای گروه پخش شود و همه به اطلاعات آن دسترسی داشته باشند.

تمام هدف استفاده از بلاک چین این است که به مردم و به ویژه افرادی که به یکدیگر اعتماد ندارند اجازه دهد که داده‌های ارزشمند را به روشی ایمن و بدون دستکاری به اشتراک بگذارند.

بلاکچین از سه مفهوم مهم تشکیل شده است: بلوک، گره و ماینر.

برچسب ها:

زینب قرائتی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات